Tent op grasveld

Kamperen in de buurt van Delft: de leukste plekjes

Delft ligt midden in de randstad: met de trein sta je binnen vijf minuten in Den Haag en binnen een kwartier in Rotterdam. Toch kun je op loop- of fietsafstand van Delft ontsnappen aan de drukte van de stad. In de buurt van Delft zijn namelijk een aantal mooie kampeerplekjes waar je even vergeet hoe dicht je bij de stad bent. Ik deel de leukste plekjes om te kamperen in de buurt van Delft!

Buitengoed Ta Fête

Op dit idyllische plekje in de buurt van Delft kampeer je in de tuin van Angela en Leon. Zij maakten hun droom waar en begonnen op slechts een paar kilometer van de stad een kleinschalige camping.

Ons tentje in de tuin van Buitengoed Ta Fête

Het is het openingsweekend van Buitengoed Ta Fête en we hebben de camping bijna voor onszelf. Trots laat Angela ons de verschillende hoekjes van de tuin zien. Overal heb je uitzicht op de weilanden rondom de camping, en in de verte zien we Delft liggen. We kunnen ons tentje zelfs op een klein ‘eilandje’ neerzetten, maar kiezen uiteindelijk voor een plekje dichterbij het toiletgebouw. De rest van de middag liggen we in het gras naar de wolken te kijken. De kippen, hond Tarzan en poes Gijs houden ons gezelschap.

Sloot tussen twee weilanden met hek
Uitzicht over de weilanden

We hebben geluk, want het is zaterdag en dat betekent pizzadag bij Buitengoed Ta Fête! Leon maakt heerlijke verse pizza’s voor ons klaar. Op een windstil plekje genieten we van de gastvrijheid en deze fijne plek. Na het eten verplaatsen we naar een bankje met uitzicht over de velden. Er staan paarden en schapen, en af en toe zien we een haas door het gras springen. De zon gaat bijna onder als we ons terugtrekken in onze tent.

Hangmat tussen bomen
Bij Buitengoed Ta Fête vind je overal leuke plekjes om te chillen

De volgende ochtend worden we rustig wakker. We maken havermout op ons gasstelletje en pakken rustig de tent in. Met onze spullen in onze rugzakken lopen we naar huis. Precies vierentwintig uur zijn we weg geweest. Toch voelen we ons opgeladen door dit microavontuur – dit gaan we later deze zomer zeker nog een keer doen!

Wandelaar met rugzak op weg tussen bomen
Met de spullen op de rug terug naar Delft

Buitengoed Ta Fête ligt op ongeveer 7 kilometer lopen vanaf het centrum van Delft, aan de Oostveenseweg 15 in Schipluiden. Deze camping is vooral geschikt voor (kleine) tenten, maar heeft ook een paar plekken voor kampeerbusjes. Je boekt deze camping via Campspace.

Camping Delflandhoeve

Toen we ons tentje kochten besloten we eerst een keer te gaan kamperen in de buurt van Delft. We fietsten naar camping Delflandhoeve, op ongeveer een half uurtje fietsen van de binnenstad.

Kleine tent op grasveld
Ons tentje op camping Delflandhoeve

We kiezen een rustige plek op een veldje tussen twee slootjes. Binnen twintig minuten staat onze tent – niet slecht voor een eerste keer! Al snel kom ik erachter dat ik vergeten ben thee mee te nemen. Gelukkig is de camping vlakbij Delft, dus fietst mijn vriend snel even naar de supermarkt.

Schermbloemen
Langs de slootjes staan prachtige schermbloemen

De eerste nacht in de tent is onwennig. Ik slaap normaal op mijn buik, maar probeer toch op mijn rug in slaap te komen. Na lang draaien besluit ik toch op mijn buik te gaan liggen. Dat is toch fijner! De volgende dag zijn we wel vroeg wakker. We hebben een veel te uitgebreid ontbijt meegenomen, inclusief brioche. We hebben het nodig, want een paar uurtjes later stappen we in een kano voor een tocht door het Abtswoudse Bos.

Zonsondergang gezien vanuit tent
De zonsondergang vanuit onze tent

Die kano huur je gewoon op de Delflandhoeve zelf. Aan de rand van een van de kleurrijke kampeervelden liggen de kleurrijke bootjes op je te wachten. Bij de camping beginnen twee routes door het Abtswoudse Bos, een korte route van 45 minuten of een langere route van 2,5 uur. Wij kiezen voor de langere route. Terwijl het op de fietspaden in het Abtswoudse Bos best druk kan zijn, is het op het water heerlijk rustig. Regelmatig stoppen we even om van het uitzicht te genieten.

Vrouw in kano tussen riet
Kanoën door het Abtswoudse Bos

’s Middags lopen we nog een stukje langs de Schie naar café ’t Schielicht. De flinke bokkenpootjes gaan er na de tocht van die ochtend wel in. De rest van de dag liggen we lekker lui te lezen bij de tent. We zijn echt even een weekendje weg, en dat zo dicht bij huis.

Camping Delflandhoeve ligt op ongeveer 5 kilometer fietsen vanaf het centrum van Delft. Er zijn een aantal velden voor campers, caravans en grotere tenten. Met een kleiner tentje kun je ook een rustiger plekje kiezen op een veldje dat met de auto niet te bereiken is. Reserveren kan via de website van camping Delflandhoeve.

Natuurkampeerterrein De Grutto

Ook natuurkampeerterrein De Grutto ligt vlakbij Delft. Hier ben ik nog niet geweest, maar deze camping staat wel hoog op mijn lijstje! De camping ligt op een voormalig boerenerf vlakbij Delft, op ongeveer 6 km wandelen of fietsen vanaf het centrum. Om hier te kamperen moet je een natuurkampeerkaart hebben, of lid zijn van Nivon. Het lijkt me heerlijk om op een zomerse dag mijn tentje op te zetten in de schaduw van de fruitbomen. Als we dit seizoen nog een keer gaan kamperen in de buurt van Delft gaan we zeker naar De Grutto!

Wat is jouw favoriete kampeerplekje in de buurt van Delft?

Pinterest pin kamperen in de buurt van Delft
Bewaar deze post op Pinterest!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website gebruikt cookies voor een optimale gebruikservaring.